Nocna nauka czytania

gallery_(3)

gallery_(3)

gallery_(3)

Od kilkunastu dni w budynku Teatralni można oglądać wystawę traktującą o tym, jak kształcili się arystokraci. Swoją wiedzę na temat świata zdobywali przez edukację domową, szkolną, podróże i zabawę. Hrabia Konstanty Zamoyski pałac kozłowiecki wyposażył według ukształtowanego gustu i ambicji rodowych. Główna klatka schodowa rezydencji przypomina wnętrze zachodnioeuropejskiej galerii malarstwa i niejeden obraz intryguje tu swoją historią, a jeden z najmniejszych urzeka wyjątkowym nastrojem. Zachęcamy, by w tym tygodniu zatrzymać się przy nim przez chwilę.

Nokturn, ponieważ scena, o której mowa, rozgrywa się w nocy, utrzymany jest w bardzo ciemnej tonacji brązów i czerwieni. Trudno jest określić bliżej wnętrze, w którym wokół stołu ukazano kilka postaci. Ciemność rozświetlają dwie świece, jedna w latarni stojącej na podłodze i druga w lichtarzu. Pochylona przy stole młoda dziewczyna czyta tekst. Ubrana jest w długą sukienkę w odcieniach czerwieni. Pod szyją ma biały kołnierz, a włosy upięte wysoko i ozdobione czarną wstążką. Na lewo od niej wyłania się z mroku postać starszego, brodatego mężczyzny w futrzanej czapce. Jego twarz, oświetlona płomieniem świecy, zwrócona jest w stronę oglądającego obraz. Spojrzenie mężczyzny jest sugestywne, surowe i wymagające. W prawej dłoni ma przedmiot przypominający lupę na wydłużonej rączce, a trzymanym w lewej dłoni rysikiem wskazuje dziewczynce fragment tekstu. Po prawej stronie rozgrywającej się sceny można dostrzec dwie dziecięce postacie. Gdy wpatrzymy się w dalszy plan, zobaczymy kolejne trzy postacie ukryte w ciemności. W prawym górnym rogu umieszczona została udrapowana kurtyna, ledwo dostrzegalna na bardzo ciemnym, gładkim tle.

Nie znamy z imienia i nazwiska autora tej wersji. Obraz jest niewielki – 48 x 36,6 cm, olejny, malowany na płótnie. Powstał około połowy XIX wieku i pochodzi ze zbiorów rodziny Zamoyskich w Kozłówce. Stanowi kopię obrazu Gerarda Dou (1613–1675) „Nauczyciel”, znajdującego się w zbiorach Galerii Uffizi we Florencji.

Przedstawiona scena jest wynikiem doskonałej obserwacji siedemnastowiecznego życia szkolnego w uboższych warstwach społecznych Holandii. Dzieci z mniej zamożnych rodzin uczęszczały wówczas do szkoły w godzinach wieczornych, gdyż w ciągu dnia musiały pracować lub przyuczać się do zawodu. Obowiązkowe były lekcje pisania, czytania i studiowanie Biblii. Chłopcy poznawali matematykę i historię, a dziewczynki uczyły się praktycznych zajęć domowych, np. szycia.

Gerard Dou malarstwo poznał zapewne dzięki ojcu, który był rytownikiem na szkle. Stopniowo rozwijał swój artystyczny warsztat ucząc się u Bartholomeusa Dolendo, Pietera Couwenhorna i Rembrandta. Specjalizował się w obrazach małoformatowych. Obraz „Nauczyciel” powstał prawdopodobnie przed 1665 rokiem, podobnie jak jedna z najsłynniejszych prac Gerarda Dou „Nocna szkoła” (obecnie w Rijskmuseum w Amsterdamie). Prawdopodobnie wtedy też miała miejsce pierwsza autorska wystawa artysty, urządzona w domu malarza Johannesa Hannot. Zaprezentowano wówczas dwadzieścia siedem obrazów, pochodzących ze zbiorów kolekcjonera sztuki Johana de Bye. Dou miał wtedy 52 lata, był już artystą uznanym, miał kilku uczniów, a „Nocna szkoła” stała się wizytówką wystawy, ze względu na wspaniałą technikę ukazania przestrzeni i kontrastu w świetle świec. Obie sceny zawierają wiele elementów podobnych. Artysta pracował pod wpływem szkoły utrechckiej, a szczegółowy sposób malowania przedmiotów był typowy dla szkoły ,,fijnschilders”, czyli artystów malujących gładko i precyzyjnie. Specjalizował się w scenach nocnych, tematy, które poruszał w swoich dziełach, miały często charakter dydaktyczno-moralizatorski, a wyrafinowane i precyzyjne techniki nadal budzą podziw. Styl Gerarda Dou naśladowano również w XIX wieku (np. Petrus van Schendel). Jak sugerują biografowie, Dou był malarzem powolnym i ostrożnym, np. potrafił czekać z rozpoczęciem malowania, aż w jego pracowni opadnie kurz, wtedy żadne pyłki nie były w stanie zepsuć malowanego obrazu.

Niewykluczone, że to właśnie kunszt autora oryginału zachęcił Konstantego Zamoyskiego do zakupu kopii tego dzieła.

Opr. Magdalena Pilsak

Muzeum nieczynne do 29 lutego 2026 ze względu na zimową przerwę konserwatorską.